עלות ממד חיצוני

ממד חיצוני הוא פתרון אשר מציע מרחב מוגן, במקרים בהם לא ניתן לבנות ממד קבוע בבית מסיבות הנדסיות, מבניות או כלכליות. הפתרון מתמקד בהצבת ממד שהוכן מראש בחצר הבית והיתרון המרכזי שבו הוא חסכון בזמן ובמשאבים בשל ייצור מוקדם במפעל. על מנת להציב ממד חיצוני יש צורך בהיתר בנייה מהוועדה המקומית לתכנון. המחיר והעלויות של ממד חיצוני תלויים בגודלו ובתכנון המדויק שלו, ויכולים להשתנות בהתאם למאפייני הפרויקט הספציפי. על עלות ממד חיצוני נרחיב במאמר הבא.

מהו ממד חיצוני?

ממד חיצוני הוא חדר מוגן, המיוצר מראש במפעל מיוחד ובהתאמה לתקני פיקוד העורף. לאחר הייצור, הממד מועבר ללקוח על פי הזמנה מראש ומוצב במיקום המיועד לו. תקני פיקוד העורף קובעים מפרטים כמו עובי קירות בטון של 30 ס"מ ושטח של 9 מ"ר לממד המספק הגנה מתאימה.

הצורך בממדים נובע מאיומי הטילים ועיקרם באזורי הצפון והדרום של ישראל. במקרים בהם לא ניתן לבנות ממדים באופן מסורתי, הפתרון הוא השימוש בממד חיצוני.

company-supporting-protecting-their-customer-by-shield

הממד החיצוני מתאים לשימוש במגוון מקומות-

  • מרחב מוגן בדירות, המיועד לשימוש בבתים.
  • מרחב מוגן במוסדות ציבוריים, המיועד לשימוש ציבורי.
  • מרחב מוגן במוסדות חינוך, המיועד לשימוש במערכת החינוך.

ישנה הבחנה בין מרחבים מוגנים ביישובים עורפיים לאלו ביישובים קדמיים. מרחב מוגן עורפי מיועד ליישובים שאינם סמוכים לקו הגבול בצפון או ברצועת עזה. מרחב מוגן קדמי מיועד ליישובים שסמוכים לקו הגבול בצפון הארץ או ברצועת עזה, והוא כולל התייחסות לדרישות מיגון מוגברות כפי שמוגדר בהנחיות אלוף פיקוד העורף לאזוריים הקדמיים.

ממד חיצוני – למה צריך?

בשנת 1992, פיקוד העורף קבע דרישה להכנת מרחבים מוגנים בכל בניין חדש בישראל. כתוצאה מכך, כל בניין שנבנה מאותה תקופה מכיל מרחבים מוגנים בכל דירה ובכל בית פרטי. למרבית הבניינים הישנים יותר, חסרו מרחבים מוגנים, והיה צורך במציאת פתרון.

מדינת ישראל, על מנת לעודד את האזרחים להוסיף מרחבים מוגנים לבתיהם, הפחיתה את הקשיים בתהליך הרישוי. ההוספה של מרחב מוגן כוללת פעולות מורכבות הדורשות חפירות ויציקת בטון. אך קיימת אפשרות נוספת הזמינה- השימוש בממד חיצוני שמאפשר להקל על תהליך הבנייה ולהוזיל עלויות.

ההבדל אל מול ממד קבוע

בהחלטה בין השקעה בממד חיצוני לבניית ממד קבוע, יש לקחת בחשבון שיקולים רבים בהם שיקולים הנדסיים, מבניים וכלכליים. גורמים כמו התאמה לתקני פיקוד העורף והעלויות משחקים תפקיד מרכזי בהבנת הבחירה במרחב מוגן המתאים. למרות חשיבותה של הגנה על הבית והמגורים, השיקולים הכלכליים קיימים גם ונוגעים לאנשים רבים המתקשים לעמוד בעלויות של בניית ממד קבוע.

ההבדל המרכזי בין האפשרויות הוא בתהליך הבנייה עצמו. ממד חיצוני נכנס לשימוש לאחר הייצור במפעל מיוחד והוא מוצב במקום היעד בצורה מוכנה. בזכות זה, ניתן לחסוך בזמן הבנייה ולמנוע הפרעה בחיי היומיום של תושבי הבית. בניגוד, בניית ממד קבוע כוללת שיפוצים בבית וחפירות, מה שיכול לאפשר קשיים לאלו שלא יכולים או לא מעוניינים להתמודד עם תהליך כזה.

לצד האתגרים האלו, בניית ממד קבוע כוללת הוצאות גבוהות יותר בהשוואה לממד חיצוני. כתוצאה מכך, רבים מעדיפים לרכוש ממד חיצוני ולהציבו מחוץ לביתם כחלק מהפתרון.

חשוב לציין כי ההחלטה בנוגע לממד מחייבת התבססות על איכות המרחב המוגן וההגנה המספקת שהוא מעניק. ניתוח מדויק של הצרכים ושיחה עם מומחה מוסמך בתחום יכולים לסייע בקבלת החלטה מבוססת ומדויקת לגבי הפתרון המגן ביותר לביתכם.

 האם זה תקני?

לא כל מרחב מוגן או ממד שנמצאים בשוק הם תקינים ומספקים את ההגנה הנדרשת במצבי חירום. תקינות המרחבים המוגנים נקבעת על ידי פיקוד העורף ונבדקת בהתאם לתקנות מפורטות המבטיחות את רמת ההגנה במקרי חירום.

קיים מגוון רחב של מרחבים מוגנים מוכנים מראש המתאימים לצרכים שונים. רובם מצטרפים לרשימה המאושרת על ידי פיקוד העורף, וזאת בתהליך אימות שוטף כדי לוודא את תקינותם והתאמתם לדרישות החוק ולסטנדרטים המקובלים בתחום המיגון.

חשוב להבין שלפני רכישת ממד חיצוני, חייבים לוודא שהוא כלול ברשימה המאושרת של פיקוד העורף, מה שמבטיח תקינות והתאמה לתקני המיגון. כך תוכלו להיות בטוחים שהממד עומד בתקנים ומספק את ההגנה הנדרשת במצבי חירום.

חברות שמשווקות מרחבים מוגנים עוברות אישור על ידי מהנדסי פיקוד העורף לדגמים המוצעים. רוכשים חייבים לוודא שהמוצרים שהם רוכשים מופיעים ברשימה המאושרת של פיקוד העורף על מנת להבטיח את תקינותם והתאמתם לדרישות המיגון והתקנים הנדרשים.

 כמה זה עולה?

עלות ממד חיצוני עשויה להשתנות בהתאם למספר גורמים שונים. זהו מחיר שלא מוגבל ותלוי במגוון האפשרויות שמוצעות, כגון גודל הממד, תכונותיו, האביזרים הנוספים, החיבור לחשמל, עלויות הובלה בהתאם למרחק, הגישה ועוד.

טווח המחירים לבניית ממד חיצוני כולל פרמטרים שונים-

  • המחיר לתכנון קונסטרוקציה, אדריכלות ואישור מפקד העורף, שעולה באופן כללי כ-15,000 שקלים.
  • המחיר לבדיקות מעבדה, נע סביב 2,000 שקלים.
  • המחיר ליסודות, נע בין 20,000 ל-30,000 שקלים בהתאם לסוג הקרקע והגישה.
  • המחיר לחיבור לחשמל נע סביב 1,500 שקלים.

בממוצע, המחיר לבניית ממד קבוע נע בין 160,000 ש"ח ל-170,000 ש"ח, בהתאם לתכונות והמגוון של הפרמטרים.בניגוד לכך, המחיר לממד חיצוני, כולל הובלה ומנוף, עשוי לנוע סביב 125,000 ש"ח. בנוסף, יש אפשרות לבחור במיגונית המתאימה כממד חיצוני מוכן, אך חשוב לוודא שהיא תואמת את התקנים הנדרשים. המחירים עבור מיגונית מוכנה שמובלת לבית עשוי להשתנות בין 50,000 ל-100,000 ש"ח בהתאם לגודל ותכונותיה.

לאפשרות הכלכלית ביותר נכון לבחור בממד חיצוני מוכן, אך כאשר יש צורך לבחור בין ממד נייד לממד קבוע, המחיר הוא רק אחד מבין השיקולים. האיכות של הממד היא קריטית להבטחת הגנה מתאימה במצבי חירום.

hands-enclosing-wooden-house

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב צרו איתנו קשר

עידן מיגון

עידן מיגון מספקים פתרונות חדשניים למיגון מבנים, המקנים הגנה מירבית וביטחון. החברה מתמקדת בבניית מיגוניות וממדים ניידים, מיגון חדרים קיימים, בניית ממדים בבתים ובניינים ובפתרונות מיגון נוספים המגנים מפני איומים שונים.

אז מה היה לנו בכתבה:

צרו איתנו קשר