מיגונית פיקוד העורף: כל מה שחשוב לדעת

מיגונית היא מבנה מרכזי המספק הגנה מסיכונים שונים ובנוי מחומרים איכותיים כגון בטון עמיד. המיגונית משמשת כמקלט במצבי חירום ויכולה להגיע בעיצובים שונים, תוך התאמה לצרכי האוכלוסייה במקרה של צורך בהגנה מהירה. מיגונית מהווה אפשרות יעילה גם במקרים בהם קיים צורך בפתרון כלכלי נגיש ומהיר יותר.

מיגונית פיקוד העורף- האם זה תקני?

מיגונית היא מבנה יבילי המיועד למיגון ולהפחתת סיכון נזק מהדף ורסיסים במרחב הציבורי בעת חירום. המיגונית נבנית מבטון או חומרים דומים. עם זאת, חשוב להבהיר כי המיגונית אינה מכילה מרחב מוגן תקני ואינה מהווה תחליף או פתרון חלופי למרחב מוגן תקני שחייב על פי החוק.

המיגונית מיועדת להגנה במרחב הציבורי באזורים עם זמן התרעה קצר, כאשר המטרה היא לצמצם נזקים לעוברי אורח אשר אינם יכולים להגיע למרחב מוגן תקני בזמן האיום.

המיגונית מיועדת להתקנה בעיריות שבטווח של עד 40 קילומטרים מהגבול הצפוני או הדרומי, במטרה להתייחס לסוג האיום הנראה באזורים אלו ולצרכים הביטחוניים המקומיים.

התקנת מיגונית דורשת התאמת היתר בנייה לפני ההתקנה או בדיעבד, בהתאם לאישור פרטי של פיקוד העורף ולצו ייעודי לנושא. מיגונית אינה מהווה פתרון מיגון תקני ולא תספק עילה לפטור מהקמת מרחב מוגן תקני במקרה שיהיה צורך להתקין כזה בעתיד.

earth-day-environment-concept-eco-concept

מיגונית פיקוד העורף- מתי ניתן להתקין מרחב מוגן יביל?

מרחב מוגן יביל מתאים להתקנה בבנייה חדשה ובבנייה קיימת שאינה כוללת מרחב מוגן. פתרון זה מיועד במיוחד לבנייה קרובה לקרקע, ויתרון עיקרי הוא הקיצור בזמן עבודה באתר הבנייה עצמו.

יש לשים לב כי בדומה לתהליך הקמת מרחב מוגן קונבנציונלי, התקנת מרחב מוגן יביל דורשת התאמת היתר בנייה בהתאם לחוק ולוועדת התכנון המקומית.

המוצרים של מרחב מוגן יביל כוללים-

  • מרחב מוגן דירתי– מיועד למגורים.
  • מרחב מוגן מוסדי– מיועד למבנים ציבוריים.
  • מרחב מוגן למוסדות חינוך– מיועד למוסדות החינוך.

כדאי לשים לב כי במוצרים אלו יש חלוקה בין יישובים עורפיים לישובים קדמיים-

  • מרחב מוגן עורפי– מיועד להצבה ביישובים שמסווגים כעורפיים, שאינם סמוכים לקו הגבול בצפון או לרצועת עזה.
  • מרחב מוגן קדמי– מיועד להצבה ביישובים המסווגים כקדמיים, הסמוכים לקו הגבול בצפון הארץ או לרצועת עזה והם כוללים דרישות מיגון מוגברות כפי שמוגדרות בצו אלוף פיקוד העורף להגדרת אזורי קדמיים.

מיגונית פיקוד העורף- כיצד יודעים אם המרחב תקני?

דגמי המרחבים המוגנים היבילים מוענקים באופן פרטני על ידי פיקוד העורף פעם בשנה. תהליך האישור מטרתו לוודא שהמרחבים עומדים בדרישות החוק הנוכחיות למיגון ושהם מותאמים לאיומים הרלוונטיים להם נועדו לספק מענה. המרחבים המוגנים היבילים שאושרו על ידי פיקוד העורף מספקים מענה מיגוני שווה ערך לאלו המבוצעים באתר ולכן מהווים חלופה שוות ערך להקמת מרחב מוגן.

יש לשים לב- לא כל אמצעי מיגון שנמכר בשוק היום הוא מיגון תקני. חשוב לוודא שמדובר במרחבים מוגנים יבילים שאושרו על ידי פיקוד העורף. החברות שמשווקות את מרחבי המיגון היבילים מספקות אישור לגבי הדגמים המופיעים מול מהנדסי פיקוד העורף. כל רוכש של מוצר מסוים צריך לדרוש לראות את האישור הזה. מרחב מוגן אחר, שאינו כלול ברשימה זו, כולל מיגונית כלשהי, שלא אושר על ידי פיקוד העורף לא נחשב כמרחב מוגן תקני.

מיגונית פיקוד העורף- היתרון של מיגוניות

היתרון המרכזי של המיגונית הוא באפשרות להגן ולהציל את האוכלוסייה במקומות בהם אין מבנים אחרים המסוגלים להציע הגנה, מה שמוביל להפחתת הסיכון כלפי האוכלוסייה. בניית מיגונית מומלצת באזורים עם צורך לזמן תגובה מהיר, כגון אזורים הסמוכים לעוטף עזה. המיגונית יכולה להתאים גם לשימוש ברחובות ובאזורים פתוחים.

שימוש במיגונית מתאים למצבי חירום ביטחוניים וניתן להתאים אותה לאיומים הצפויים באזורים שונים לפי דרישות הביטחון. התקנת מיגונית דורשת אישור בנייה מורשה וציוד התואם להנחיות פיקוד העורף בהתאם לדרישות הביטחון.

מיגונית פיקוד העורף- התקנת המיגונית

ההתקנה של מיגונית מהווה פעולה יחסית פשוטה, וזהו אחד היתרונות המרכזיים של כלי ההגנה הזה. התהליך מתחיל עם ההזמנה וייצור המיגונית המותאמת ללקוח שהזמין אותה ולחצר בביתו, לצורך התקנתה שם. לאחר הכנתה, המיגונית נשלחת באמצעות מנוף לבית הלקוח. באמצעות המנוף, המיגונית מונחת במיקום שהוקצה לה, על פי הכוונה מראש, על משטח שהוכן מראש לצורך התקנתה. לאחר הצבתה, המיגונית מוכנה לשימוש. כל דייר יכול לבחור אם לקשור את המיגונית לחיבורי מים וחשמל כדי להכין אותה לשהייה ארוכה, במידת הצורך.

מיגונית פיקוד העורף- מחיר

המחיר להתקנת מיגונית בבית הוא אינו חד משמעי מאחר שתלוי בגורמים שונים. גודל המיגונית יכול להשפיע ישירות על העלויות, כמו גם עלויות ההובלה – תלוי במיקום המגורים וקשירות ההגישה אליו.

לכן, לפני רכישת מיגונית, נמליץ לבצע השוואת מחירים ולהעריך את התמורה הצפויה כדי להחליט על ההצעה המשתלמת ביותר הן מבחינת איכות המיגונית והן מבחינת המחיר. כיום, קשה לציין בדיוק כמה מיגונית עולה מכיוון שהמחיר ישתנה בהתאם למספר גורמים.

בממוצע, בניה של ממד תקני מתקיימת בערך בסכום של כ-100,000 ₪ ומעלה. הסיבה לכך היא התהליך המורכב הנדרש עם חפירות ושיפוצים, שמגדיל את ההוצאות. מנגד, התקנת מיגונית, מרחב מוגן יביל, מיועדת לתהליך פשוט יותר, ולכן היא מספקת אופציה יותר זולה. בממוצע, עלות התקנת מיגונית נעה בין 25,000 ₪ ל-40,000 ₪, בהתאם למגוון הגורמים.

חשוב  מאוד לא להתפשר על איכות המיגונית, על מנת להבטיח הגנה מקסימלית. כדי לספק את הגנה המתאימה למשפחה בזמנים קשים, חשוב לברר את תקני פיקוד העורף ואת ההצעה המתאימה לפני קבלת ההחלטה. למרות זאת, חשוב לזכור שממד תקני מספק הגנה טובה יותר ממיגונית ניידת.

castle-house-blue-background-home-protection

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב צרו איתנו קשר

עידן מיגון

עידן מיגון מספקים פתרונות חדשניים למיגון מבנים, המקנים הגנה מירבית וביטחון. החברה מתמקדת בבניית מיגוניות וממדים ניידים, מיגון חדרים קיימים, בניית ממדים בבתים ובניינים ובפתרונות מיגון נוספים המגנים מפני איומים שונים.

אז מה היה לנו בכתבה:

צרו איתנו קשר