מה ההבדל בין מיגונית לממד

במדינת ישראל, עקב איום הטילים ואיומים נוספים, יש צורך במיגון לאזרחים. בעקבות כך, בשנים האחרונות כל המבנים החדשים נבנים עם ממ"ד לכל דירה. אך מלבד המבנים החדשים, ישנם מבנים ישנים רבים בישראל בהם אין מרחב מוגן או שיש מקלט לכל הבניין ולא תמיד מספיקים להגיע אליו בטווח הזמן הקיים. לכן, אנשים רבים מחליטים להוסיף מיגונית או ממד. במאמר הבא נרחיב מה ההבדל בין מיגונית לממד במגוון אלמנטים שונים.

מה ההבדל בין מיגונית לממד במבנה?

מיגונית וממד הם שני מבנים מוגנים שמספקים הגנה מפני איומי טילים, גזים רעילים ועוד. עם זאת יש הבדל בין המבנה של כל אחד מהשניים-

  • ממד- הממ"ד, מרחב מוגן דירתי, הוא מרחב מיוחד המספק הגנה נגד מגוון איומים, וניתן לבניה במגוון מקומות כמו בתים פרטיים, משרדים, בתי כנסת, גני ילדים, בתי ספר, ספריות, תיאטראות, קניונים ועוד. הממד מתאים להגנה מפני התקפות טילים ומיועד לספק בטחון במהלך פרקי זמן של לחימה. הממד בנוי בעיקר מקירות בטון מוגנים המעניקים חוזק ויציבות מרבית. זהו מרחב אטומי המספק הגנה גם מפני גזים רעילים. את הממד יש לבנות בחלל הבית בתהליך שכולל שיפוץ רחב וחפירות. בזמני שגרה הממד יכול לשמש כחלל לשינה או חדר עבודה ויאפשר הרחבת שטח הבית בצורה יעילה ומשמעותית.
  • מיגונית- מיגונית היא מבנה נייד שנבנה מבטון מיוחד ומספק הגנה מקרי חירום. היא מיוצרת ביציקה אחת, דומה לממ"ד, ותפקידה העיקרי הוא להגן על אנשים במקומות ציבוריים מפני סיכון של רסיסים ופגעים מאיומי הדף. בדרך כלל המיגונית היא מבנה זמני במרחב הציבורי. לעומת ממד, אין צורך בחפירות ובשיפוץ של הבית. לפני התקנת המיגונית יש צורך בהכנת שטח מחוץ לבית ובהצבתה בחצר בקלות על ידי מנוף מתאים. כך תוכלו להזמין את המיגונית המתאימה לכם ולצרכים שלכם.

businessmen-hold-house-model-hand

מה ההבדל בין מיגונית לממד בהיתרים?

על מנת להוסיף מרחב מוגן לבית, בין אם מדובר במיגונית או בממד יש צורך בהיתר. בדרך כלל ההמלצה למניעת בעיות ולמניעת קנסות מיותרים, היא לשקול לשכור שירותי אדריכלות מיומנים בתחום.

האדריכל יבדוק את האחוזים המותרים לבנייה ויסייע בתכנון פונקציונלי של המיגון. הוא יטפל בתהליך הרישוי ויעבוד בשיתוף עם הרשות המקומית או הוועדות הרלוונטיות לתכנון ובנייה.

בנוסף, יידרש גם קונסטרוקטור – מהנדס בניין המתמחה בבדיקת ההשלכות הטכניות של התכנון ויתכן שיהיה צורך לפתח פתרונות ליסודות המיגון.

בנוסף לשני המומחים המרכזיים הללו, ייתכן שיהיה צורך בשימוש במומחים נוספים, כמו מודדי בניין, יועצי ניקוז ועוד. הצורך במומחים נוספים יקבע בהתאם לצרכי הפרויקט, על ידי האדריכל, הקונסטרוקטור והרשויות המקומיות.

מאחר שבניית הממד כוללת חפירות ועלולה להשפיע על מבנה הבית עצמו יש צורך בבדיקת המבנה. במיגונית המצב שונה מאחר שהיא מוצבת מחוץ לבית על שטח שהונח מראש.

יש לשים לב כי הממשלה מעודדת את האזרחים להציב מרחבים מוגנים ולכן מעניקה אישורים מזורזים. כמו כן, ניתן לבנות ממד גם אם אין זכויות בנייה פנויות ואין צורך בתשלום היטל השבחה על בניית ממד.

מה ההבדל בין מיגונית לממד בתקני פיקוד העורף?

ההבדל המרכזי בין מיגונית לממד מבחינת תקני פיקוד העורף הוא שממד נחשב לתקני בעוד שמיגונית לא נחשבת. המיוגנית היא אמנם מרחב מוגן ויעיל, אך היא לא עומדת בתקני פיקוד העורף. לכן, במקרים שבהם נדרשת התקנת ממד בבית קיים או בעת ביצוע שיפוץ מקיף, חשוב להבין כי מיגונית אינה יכולה לשמש כתחליף לממד ולא תהיה פתרון חלופי חוקי.

המדיניות החוקית דורשת התקנת ממד בבתים חדשים או בעת שיפוץ מקיף. אם נדרשים לקיים דרישות אלו, הפתרון היחידי הוא בניית ממד לפי הנחיות החוק. מיגונית, אף על פי שהיא אפשרות נהדרת למטרות מגוונות, אינה תחליף חוקי לדרישה כזו.

במקרים שבהם לא דורשים התקנת ממד בבית, אפשרות המיגונית היא פתרון אפשרי, בהנחה שקיים שטח חיצוני מתאים להצבתה. מיגונית פרטית או משפחתית, מבטון, פלדה או אפילו מיגונית פעמון, בדרך כלל מיועדות לשימוש בחצר, גינה פרטית או בקרבת הבניין. ניתן לרכוש מיגונית קטנה המתאימה לזוג או משפחה קטנה, כדי לספק הגנה במקרי חירום.

מה ההבדל בין מיגונית לממד בהתקנה?

ההבדל בין מיגונית לממד בא לידי ביטוי גם בתהליך ההתקנה. על מנת להתקין ממד יש צורך בהכנת המקום, בחפירות ובתהליך בנייה שעלול לקחת זמן. לעומת זאת, התהליך של התקנת מיגונית הוא תהליך יחסית קל ופשוט. לשם כך יש צורך בהזמנה וייצור של המיגונית המתאימה לבעלי הבית ולחצר שלהם, על מנת להתקין אותה במקום. לאחר ההכנה, המיגונית מובאת לבית הלקוח באמצעות מנוף ומונחת במקום שהוקצה לה, בדרך כלל על גבי משטח מסוים שהוכן מראש להצבתה.

מה ההבדל בין מיגונית לממד במחיר?

ההבדל בין מיגונית לממד בא לידי ביטוי גם במחיר של כל אחד. בדרך כלל, בניית ממד תקני עשויה לעלות בסביבות 100,000 ₪ ומעלה. התהליך כולל שיפוץ רחב וחפירות, ולכן הוצאותיו גבוהות. לעומת זאת, התקנת מיגונית נחשבת לתהליך יחסית פשוט שאינו דורש חפירות או שיפוץ, ולכן כולל עלויות נמוכות יותר. בממוצע, הוצאות להתקנת מיגונית נעות בין 25,000 ₪ ל־40,000 ₪, בהתאם למגוון גורמים כמו גודל המיגונית, הובלה ועוד.

עם זאת, חשוב לציין כי חשוב לא להתפשר על איכות כדי להבטיח הגנה מירבית. גם אם אתם בוחרים לבנות ממד וגם אם אתם מחליטים להציב מיגונית סמוך לבית חשוב מאוד לוודא שהמרחב עומד בתקני פיקוד העורף ושהוא יספק לכם הגנה אמינה במצבי חירום, מבלי לפגוע בשימושיות לדיירי הבית. האיכות של המרחב המוגן היא גורם מרכזי בבחירת הפתרון המתאים להבטחת הגנה אמינה. לכן, חשוב להתייעץ עם מומחים, לברר את תקני פיקוד העורף ולהבין את תוכן ההצעה לפני קבלת ההחלטה הסופית, על מנת להבטיח הגנה אמינה למשפחה בזמנים קשים. באופן כללי, חשוב לקחת בחשבון כי ממד מספק הגנה טובה יותר ממיגונית.

close-up-hands-touching-together

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב צרו איתנו קשר

עידן מיגון

עידן מיגון מספקים פתרונות חדשניים למיגון מבנים, המקנים הגנה מירבית וביטחון. החברה מתמקדת בבניית מיגוניות וממדים ניידים, מיגון חדרים קיימים, בניית ממדים בבתים ובניינים ובפתרונות מיגון נוספים המגנים מפני איומים שונים.

אז מה היה לנו בכתבה:

צרו איתנו קשר